Datoranvändning

Datakurs

Sociala Nätverk

Facebook vet mer eller mindre vem som helst vad det är. Det är världens näst mest besökta hemsida på Internet  Ungefär 40% av världens internetanvändare har under någon gång varit på deras hemsida. Många tycker om att kunna uttrycka sig genom sociala nätverk. Det finns massor med hemsidor som liknar Facebook t.ex. Myspace, Yahoo och Google+ mm. Alla dessa hemsidor utgår från samma idé, ett socialt kommunikationsverktyg för att visa/uttrycka sig för sina kontakter. Många företag tar del av Facebook idag och använder sig utav fanpages där människor kan ge likes(tummen upp). Detta är gratis marknadsföring. För att få folk att göra detta så brukar man muta privatpersonerna med erbjudande. När jag gick i gymnasiet så fanns det en ICA affär som nyttjade detta. Om du gav affären en like så fick du en gratis kaffe, jag har sett liknande erbjudande från t.ex. Mcdonalds.

Twitter är en ganska nyuppstartad hemsida, påminner en hel del om Facebook fast mycket mer öppet. Facebook handlar mer om ett brett kontaktnät medans Twitter kan ge dig ett större kontaktnät. Twitter erbjuder privata inlägg, tweets (fågelpip). Idén bakom Twitter är ett öppet kontaktnät för Internet. Många företag tar del utav Twitter också för marknadsföring till internetanvändare samt information om produkter. Ett exempel på detta är följande https://twitter.com/Ghostcrawler denna twittrare brukar informera om hans planer för World of Warcraft till allmänheten.

Videoklipp är väldigt populärt bland dataanvändare, Hemsidor som Youtube och Googlevideo erbjuder att vem som helst kan ladda upp videoklipp. Detta kan låta härligt och bra, men många länder har olika åsikter om vad som är okej att visa. Youtube samt Googlevideo är globalt och vem som helst kan ha tillgång till dem vart som helst. Youtube har valt att lösa detta problem genom att hemsidan kollar upp din IP adress och sedan får reda på vilken nation du tillhör, därefter så kommer den att kolla om du är godkänd för klippet. Denna teknik används i andra fall också men man kan märka det speciellt på Youtube. Du kan undgå detta system genom att använda en proxy(tillfällig server) från en hemsida eller ett VPN(virtual private network).
Tillbaka till sociala nätverk. Youtube var från början tänkt att privatpersoner skulle kunna lägga upp videos när de t.ex. vloggar(video log) en redogörelse om någonting. Jag personligen har laddat upp ett klipp på Youtube när jag spelar ett dataspel för att se hur det ser ut och funkar. Idag så finns det stora pengar inom Youtube, blir du känd och har många prenumeranter för din kanal, så kan Youtube erbjuda dig pengar för varje subscriber samt like och comment på videon. Många unga människor tar del av denna trend. Ett exempel på en sådan användare är https://www.youtube.com/user/RayWilliamJohnson/videos?view=0 .

Många hemsidor erbjuder ett s.k. forum där man kan hålla diskussioner. I många fall pågår diskussionen globalt och folk känner inte varandra. På vissa hemsidor så uttrycker sig människor på ett sätt som de aldrig skulle göra i verkligheten, det kan vara glåpord till medtagande. Eftersom att folk inte känner varandra så tar man inte samma risker på grund av att diskussionen inte pågår öga mot öga. Ett exempel på detta  http://www.arenajunkies.com/topic/236839-apologies-to-everyone/ , denna hemsida handlar i allmänhet om World of Warcrafts PVP(player vs player).

Sociala nätverk är bra men lita inte på folk du inte känner så bra. Jag har personligen träffat folk i verkligheten som jag träffade i spelet World of Warcraft, som bor i Skåne. Finns planer på att träffa folk utanför Sverige också men innan jag träffar folk från Internet så ser jag till att försöka se deras personligheter genom att ha konversationer över Skype. Du borde alltid vara skeptisk om du inte känner personen i verkligheten! Om du ändå vill träffa personen fast du inte känner honom/henne, se alltid till att vara i ett publikt område där det finns gott om människor omkring dig.

Web 2.0 är när du kan interagera med hemsidor, med andra ord kanske blogga, lägga upp en video, skriva om vad som har hänt under dagen mm. Webben är ju global och alla länder har olika regler om att t.ex. dela bilder etc. Som svensk så måste du följa PUL(personuppgiftslagen), PUL ser motsvarande ut för hela Europa. Förenklat, så säger lagen att om information om dig  finns på nätet och har spridits som kränkande så har lagen brutits. Det finns två olika kategorier om personlighetsspridning. Strukturerad behandling och ostrukturerad behandling. Strukturerad betyder att det finns en personuppgiftsansvarig som måste ge dig information om vilka personliga uppgifter han/hon har gett ut om dig. Ostrukturerad är när dina uppgifter sprids i löpande text, med andra ord att dina uppgifter kanske nämns på en hemsida tillfälligt eller skrivs på ett forum. Mer information om PUL kan du se på följande länk http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/

Författare: Robert Andersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: